af Merete Pryds Helle
199,95 kr.
[5.00]

Betagende og rørende!

Folkets skønhed er vinder af De Gyldne Laurbær 2016, Politikens litteraturpris 2016 og nomineret til diverse litteratur- og romanpriser. Når jeg står med bogen i hånden, kan jeg ikke komme udenom de mange stjerner og rosende ord, der pryder forsiden på det eksemplar, jeg har hentet på det lokale bibliotek. Merete Pryds Helle har et stort og anerkendt forfatterskab bag sig med mange forskellige genrer, heriblandt noveller, romaner og krimier. På trods af de mange rosende ord om bogen og den store anerkendelse, som forfatteren har, var jeg på intet tidspunkt sikker på, at "Folkets skønhed" var noget for mig. Jeg husker alt for tydeligt, da jeg med tårnhøje forventninger læste "alt det lys vi ikke ser" af Anthony Doerr og med en vis flovhed efterfølgende måtte erkende, at i den bog, var der helt klart et lys, jeg ikke så. Mine forventninger til "alt det lys vi ikke ser" var skabt fra de mange rosende ord og nomineringer og så skuffede den mig fælt. Skulle "Folkets skønhed", med alle sine fine rosende ord på omslaget, mon ende i samme kategori for mig? Jeg er jo en "krimipige" - kunne det tænkes, at højt roste romaner er spildt på mig?

"Folkets skønhed" starter på Langeland i slutningen af 1930'erne. Marie vokser op i et fattigt hjem, hvor moderen er konstant gravid og faderen arbejder som tagtækker. Marie er det næstældste barn ud af en søskendeflok på 7. Som læser følger vi Marie som barn og ungt menneske på Langeland og rejser med hende til København og følger hende ind i voksenlivet, hvor hun forsøger at rive sig løs fra familiens skygge og Langeland.

Jeg må ret hurtigt, under læsningen, erkende, at Merete Pryds Helles forfatterevner absolut ikke er spildt på mig. Hun skriver fantastisk! Jeg oplever et nærvær og et underspillet drama under hele fortællingen, som gør, at det er meget svært at lægge bogen fra sig. Jeg læser ikke kun "Folkets skønhed" - jeg er i "folkets skønhed". Jeg er sammen med Marie på Langeland og kan i dén grad føle hende under alle de smukke beskrivelser Merete Pryds Helle mestrer så selvfølgeligt og smukt:

"Hun satte sig på en af de store sten, mens kutteren sejlede ud. Huden på havet lignede et sildeskind, der var trukket over havets kød. Det var, som om det stønnede og gav sig....." ---------------------------------------------------------------------------------------------

"Hver finger er en vej, vi tager væk fra hinanden, tænkte Marie. Selvom vi sidder på samme hånd."

Jeg elskede ethvert øjeblik med "folkets skønhed". Jeg var betaget og rørt og må med glæde erkende, at de mange stjerner og rosende ord er, uden vaklen, fortjent. Jeg hopper med på bølgen og giver "folkets skønhed" fulde 5 ud af 5 stjerner!