af ROBIN HOBB, Robin Hobb
[4.00]

Helt igennem vidunderlig fantasy

af Marlene | 26/09/2017

Åh, hvor har jeg dog glædet mig til at fortsætte i serien om bastarden Fitz, der blandt andet bliver oplært i snigmordets kunst. Og jeg blev IKKE skuffet, da jeg gik igang med Kongelig Snigmorder! Jeg er simpelthen blevet en kæmpefan af Robin Hobb og hendes helt igennem vidunderlige fortælling, der for mig, vækker mindelser til både Ringenes Herre og George R.R. Martins A Song of Ice and Fire. Faktisk udkom Snigmorderens Lærling et år før Kampen om Tronen - nemlig i 1995 og hvis de filmatiserede Robin Hobbs bøger, så tror jeg de kunne få lige så stor succes som HBO's hit tv-serie. Farseer-serien er lige så hyggelig, som Ken Folletts Jordens Søjler, som jeg også blev mindet om - dog kun i stemningen. Jeg elsker bøger med et historisk præg. Gamle støvede borge, oplyst af tællelys, med ild i kaminerne og det store køkken, hvor tyendet og staldkarlene spiser, med ølsjatter på bordene og kæmpe kogegryder med sammenkogte retter og alle de forskellige lugte fra urter, mennesker og dyr. Jeg elsker også bøger med magi og den her serie har masser af det! Der er Evnen, som gør at man kan kommunikere over store strækninger og manipulere med folks følelser. Sansen, som gør at man kan knytte et stærkt telepatisk bånd med dyr. En magi, som folk frygter og som ses for noget unaturligt og dyrisk. Og så er der den mystiske smedemagi, som bliver lavet af de frygtindgydende rødskibspirater hver gang de angriber en landsby. Rødskibspiraterne plyndrer ikke. De angriber, slår ihjel og 'smeder' de overlevende - de flår menneskeligheden ud af folk og efterlader folk uden samvittighed og empati. Jeg har igen været rigtig godt underholdt i denne toer, hvor Fitz, som enhver teenager, har lidt svært ved at koncentrere sig om rænkespil og kongens skrantende helbred. Fitz er nemlig blevet forelsket til op over begge ører. Alt imens Farseer borgens intriger og løgne bliver større og større og rødskibspiraterne kommer tættere og tættere på. Det er en vaskeægte pageturner og slutningen var ganske forfærdelig. Oversættelsen af det sidste bind kan kun gå for langsomt!