af Katarina Frostenson
39,95 kr.
[5.00]

Sproget som vand

af Bogmagasinet | 23/05/2013

”Man kan gå overalt med sproget”, som det hedder et sted i Flodtid, denne lille, kvadratiske og delikate sag på 155 sider, er tematisk en central linje for værket. Samtidig siger den noget om, hvordan denne læser endte med at komme ind i stoffet, for ”at gå med sproget” er præcis, hvad man gør og bliver nødt til at gøre, når man læser Flodtid, og gerne vil finde en mening med det, man læser. Man ”går” eller rettere, man lader sig føre gennem samlingens tre dele, henholdsvis ”Bare linjer”, ”Ordene mod” (dedikeret til den svenske forfatter Birgitta Troztig, der døde i 2011) og endelig ”Flodtid”, der altså har lagt navn til det samlede værk.

Men ”at gå” med Katarina Frostensons sprog er en udfordring. Glem alt om kun at læse med intellektet eller entydigt at læse lineært, for så bliver oplevelsen fattig, nej, ”gå/med ordene let, som barnet går”, for i Flodtid er sproget levende som vand. Digtene er – som floder – forholdsvis lange (strækker sig over flere sider) og nogle ord synes påvirket eller formet af ”floden” og ”tid(en)” og står med svajende kursiv eller tårnhøje versaler. Sproget opfører sig slet og ret som vand, det siver, strømmer, bruser, gennemtrænger, risler, kringler- og forgrener sig på siderne. Flere steder optræder usædvanligt store mellemrum, dels mellem enkelte bogstaver, dels mellem de respektive ord.

Form og indhold er altså to sider af samme sag af i Flodtid, og fordi det er så smukt gennemarbejdet, medvirker det til at gøre læseoplevelsen berusende. Et andet eksempel kunne være den valgte form med inddeling i tre afsnit, der samlet peger på værket som netop ”et hele” eller et værk, der rummer ”alt”. Omme trium perfectum (alt, hvad der består af tre dele, er fuldkomment, red.), som det hedder, og som vi kender fra eksempelvis treenigheden, Faderen, Sønnen og Helligånden eller Aristoteles´ Retorik, hvor den ideelle tekst rummer henholdsvis begyndelse, midte og afslutning.

Tematisk fører sproget tilsvarende læseren så vidt omkring, at også det kan opleves som at favne noget, der må kaldes ”det hele”; historie, kunst, filosofi, kritiske og syrlige kommentarer om samfundsmæssige forhold eksempelvis flygtningedebatten: ”der findes ingen papirløse, det er menneskeansigter” eller vores enorme madspild og -fokus:” levnedsmiddel/ordet er helt væk som verdens skam/måske lever det i Afrika under et smukt rustent skilt af b l i k”. Længere, fortællende passager er der ikke så mange af. Ét af dem, en refleksion med afsæt i det personlige univers, findes på bogens bagside: ”Den sjat kogt vand jeg hver morgen hælder ud fordi jeg ikke / måler op til min te, spekulerer på hvor den er / Den kan være en dam nu / en pyt, eller have formet en lille bæk…”

Katarina Frostenson har afgjort et horn i siden på dele af det moderne liv, men der er ikke megen dystopisk tungsind over Flodtid. Tværtimod. Her er både humor, alvor, sanselighed og refleksion til overmål. Skal jeg vælge et særligt samlet tema, må det blive, at Flodtid kan læses som en smuk modvægt, en kommentar, (”advarsel” ville være en overdrivelse og her moraliseres på ingen måde) til samtidens ofte hurtige og flygtige mellemværender med sproget, ikke mindst managementsprogets noget oppustede gloser og de mange døde ”metaphors we live by”. Tomt, goldt og ureflekteret sprog kunne jo i sidste ende betyde tomme, golde og ureflekterede mennesker i et ditto samfund: ”Du spørger   Hvad er et sprog / Det er dig”.

Af forlaget Gyldendal, der har udgivet Flodtid, kunne jeg ønske mig to ting; dels mange flere oversatte værker af denne fantastiske lyriker, dels at Flodtid må udkomme som lydbog med værkets danske oversætter, Pia Tafdrup, som oplæser. Et værk som dette, der netop har sproget som ærinde og med så mange kursiver og versaler, hvisken og råben og andre finurligheder, fortjener en verbalisering:

”U s e  y o u r  l a n g u a g e”

Anne Lisbeth Nielsen