af Benny Andersen
199,95 kr.
[5.00]

At elske eller ikke at elske

af Jørgen_Falkesgaard | 30/10/2015

En borgmester opfordrede Benny Andersen til at lave et vielsesritual, og det hedder deri: ”Fra nu af er I hinandens livreddere, livsfordoblere, livsbekræftere.” Typisk bennyandersensk sprogligt-finurligt om det at elske. Som i disse linjer fra digtsamlingen: ”Du gør mig mere end mig / Jeg gør dig mere end dig /Sammen er vi mere end os.”

I digtet til den Barbadosfødte kone Cynthia står der: ”Man leder efter et ord / og finder et sprog // Man kysser en mund / og bliver gift med et folk // man graver i haven / og støder på en planet // Man ser forundret op / og man er forår”. Vi får så meget at vide på begrænset plads i dette digt: Fra det lille til det store, fra ord til sprog, fra kys til kosmos, når man graver i sin lille have og får øje på det store under, som foråret er. Samtidig er det begyndelsen på og den indre rejse i et parforhold fra Barbados til Danmark.

Erotik og poetik spiller sammen i digtet og i det hele taget i denne digtsamling, som Benny Andersen selv har sammenstillet. Et undertema er seksualiteten: ”og min hånd blev stamgæst hos dig / Jeg trak galant min pumpe / og pumpede dit hjerte op. / Vi steg mod åbne stjerner / i dit hjertes ballon.” og ”Jeg kan ikke forstyrres nu / har begge hænder fulde af dig / dejligste dybder at lodde / huden kribler af søstjerneskud”.  Samt mere direkte - og måske lidt plat - her: ”Og jeg hanker op i min noksagt / ved at nynne min slagsang: / Knock knock knock  knock knock on heaven´s / door …”

Samlingen er udgivet af Gyldendal i anledning af digterens 85-års fødselsdag og består af digte fra skatten af digtsamlinger fra 1962 til 2005 samt af en række nye kærlighedsdigte, specielt udvalgt til denne samling. De udgør ca. en fjerdedel af bogen og viser os, at Benny Andersen er still going strong. Hovedparten er stilet til og handler om hans nye kone og muse Elisabeth. De og digtene som helhed handler om, at i kærlighed er en plus en meget mere end to.  I ´Kærligt bønskrift til E.´ står der en række karakteristiske Benny Andersen-formuleringer: ”Bare dig og mig / hånd i hånd / ånd i ånd / til døden os samler”. En kærlig hilsen til sidst til det kirkelige vielsesritual.