af Clare Mackintosh
249,95 kr.
[4.00]

Jeg ser dig!

"Jeg ser dig" er den anden bestsellerbog på dansk af engelske Clare Mackintosh. Forfatteren har, inden hun debuterede som spændingsforfatter, arbejdet 12 år i det britiske politi og det bærer begge hendes bøger i dén grad præg af.

Jeg var stærkt begejstret for hendes debutroman "jeg lader dig gå" og havde derfor glædet mig ekstra meget til et gensyn med forfatterens evne til at skrue et plot sammen.

Zoe Walker, der bor i en forstad og pendler med offentlig transport til og fra arbejde, ser ved et tilfælde et foto af sig selv i en avis under de bagerste annoncer. Et foto hun ikke har kendskab til og slet ikke kendskab til, hvorfor det er havnet i avisen. Hun begynder at holde øje med annoncerne og opdager nu dagligt nye billeder af nye kvinder. Da en kvinde findes myrdet og Zoe genkender ofret som værende én af disse kvinder fra annoncerne, rykker frygten tættere på. Er der nogen efter hende? Hun får kontakt til politikvinden Kelly Swift og historien tager fat.

Der skal ikke herske den mindste tvivl om, at Clare Mackintosh forstår at skrue et plot sammen. Der er ikke den mindste vaklen i troværdighed eller persongalleri og jeg ville virkelig gerne være sendt bagover af begejstring - nøjagtig som med hendes debutroman. Det er jeg bare ikke! Og det er brandærgerligt!

Måske er jeg unfair og havde skruet forventningerne alt for højt op til denne (den svære) to'er – men jeg kedede mig altså lidt undervejs. Jeg havde vendt alt for mange sider, før der kom noget spænding i spil og jeg måtte nærmest vente til de allersidste sider, før jeg kunne rykke ud på den eftertragtede plads - "kanten af stolen".

Jeg er faktisk ikke et sekund i tvivl om, at havde jeg ikke læst hendes første fremragende thriller og havde jeg ikke været så imponeret over kvaliteten af denne, så havde jeg med garanti været noget mere underholdt af denne bog, end tilfældet er og min samlede vurdering ville måske have endt en stjerne højere, end den kommer til og det er faktisk overhovedet ikke fair – men jeg har jo erfaret, at hun gemmer på en helt særlig evne udi kunsten at udtænke et plot og få den forfattet og evner forpligter som bekendt – og jeg havde forventet mere!

"Jeg ser dig" er stadig, uden tvivl, en god bog og der er ikke noget at udsætte på den tekniske del af forfatterskabet. Persongalleriet holder og plottet er gennemtænkt og nydeligt drejet. Sammenlignet med andre spændingsbøger er den en god én af slagsen – sammenlignet med, hvad der ellers kunne komme fra forfatterens hånd, er det en middel oplevelse.

Jeg vil dog stadig glæde mig til at læse den næste bog, der måtte komme fra Clare Mackintosh.

3 ud af 5 stjerner