ANMELDT 6 GANGE

af Klaus E. Olsen
199,95 kr.
Forudbestil nu
[4.00]

Tankevækkende og spændende roman

af namik61 | 10/01/2018

Romanen er inspireret af en virkelig forbrydelse og handler om en voldtægt af en ung kvinder under en stor fødselsdagsfest og de alvorlige konsekvenser, det får for både offeret og vennerne, men også de mistænkte i sagen. Bogen beskriver et meget vanskeligt emne, som oftest er tabubelagt. Samtidig får man et indtryk af, hvor forskelligt mænd kan opfatte grænserne for, hvad der er acceptabel opførsel og ikke. Hovedpersonerne er levende og godt beskrevet, og man får et godt indblik i, hvordan de tænker, og hvorfor de opfører sig, som de gør. Bogen er spændende og handlingsforløbet til tider ganske overraskende. Kan anbefales.

af Charlotte A. E. Glahn
249,95 kr.
ANMELDT 3 GANGE
[5.00]

Fantastisk hestebog!

af Bjorn Melgaard | 09/01/2018

En aegte perle, en fantastisk bog skrevet i et dejligt medrivende sprog med fantastiske billeder. Alle hesteinteresserede boer have denne pas boghylden!

af Lars Ulrik Thomsen
149,95 kr.
Forudbestil nu
[5.00]

Hammer eller ambolt ?

af Jørn Rudolph | 07/01/2018

- Prolog -

- ”Hammer eller ambolt”, som er Lars Ulrik Thomsens seneste bog, har jeg set frem til at læse, fordi jeg stiftede bekendtskab med denne episode i Danmarkshistorien, omkring 1973, da jeg læste om hændelsen i DKU’s blad Fremad. I samme periode læste jeg om ”Generalstrejken / Lockouten i Randers, 1922” i en bog af Carl Madsen og en anden bog af Ib Nørlund. Alle tre steder blev det beskrevet. Men ikke så grundigt eller kronologisk, som Lars nu har gjort. Han giver et fint, samlet overblik over situationen. Jeg er blevet mere velorienteret, takket være læsning af ”Hammer og ambolt”. -

- Samtidig har Lars forstået at sætte begivenheden i perspektiv, så det ikke ”kun” var en lokal begivenhed i Randers. Men derimod en faglig og social hændelse på landsplan, hvor arbejdere og venstreorienterede i det hele taget her i Danmark, tog del i, hvad der nu foregik i Randers. F.eks. var der et stort møde i Fælledparken, København Ø, hvor man viste sin støtte og solidaritet med de strejkende og lockoutede arbejder i den Kronjydske by. - Det samme sker i Roskilde og Vejle. -

- Lars har også sat begivenheden ind i en større, international sammenhæng, hvor den også hører hjemme. Vi får et fint indblik i de Socialdemokratiernes begyndende historie, hvor man højtideligt havde lovet hinanden i 1914 på tværs af landegrænser ”aldrig mere at gå i krig med hinanden”. Desværre stemte de samme partier og mennesker for krigsbevillinger til deres egne lande. På trods af beslutningerne på ll. Internationales kongresser. Nu var vejen banet for 1. Verdenskrig. Vi hører om DKPs oprettelse 1919. Partiet fik en central rolle i ”Generalstrejken i Randers” - ja, i det hele taget i fagbevægelsen og samfundet. -

- Der er mange mennesker, som aldrig har hørt om ”Generalstrejken”, kan jeg huske, hvis jeg snakkede med folk. Min kone, som er fra Randers, havde aldrig hørt om den, ikke engang i skolen. Det var ellers en voldsom begivenhed i byens historie.

-Min svigerfar, der var 17 år i 1922, havde dog både hørt og læst om den i et eller flere af Randers’ 6 dagblade. Han og jeg gik en del ture ved Randers havn, da vi begge holdt af livet ved havnen. Han kunne fortælle mig ting samt vise i havneområdet, hvor det præcis havde foregået. Hvor politiet trak pistoler mod strejkende og lockoutede arbejdere. -

*

- ”Hammer eller ambolt” -  Det begyndte ellers så godt. Efter 1. verdenskrig opnåede fagbevægelsen betydelige forbedringer. Dels på lønsiden, dels fik man indført en 8 timers arbejdsdag i 1919, hvilket jo var optimistisk forhandlingspolitik. - Men så snart den økonomiske udvikling i samfundet vendte i 1921 med fornyet krise, stillede arbejdskøberne (arbejdsgiverne) krav om at genindføre 10 timers arbejdsdag og reducere lønningerne med 10-15%. -

- Når vi ser på fagbevægelsens situation i 1920 og årene efter, er det stadig en kamp for at sikre fagforeningernes ret til at organisere arbejderne på de enkelte arbejdspladser. Der var virkelig sket meget store fremskridt, siden arbejderbevægelsens spæde start i 1870’erne. Fagbevægelsen var blevet en magtfaktor i samfundet og Socialdemokratiet voksede sig stærkt i disse år sammen med udbredelsen af den socialdemokratiske presse. -

- Arbejderbevægelsen i Danmark var i disse år præget af stærke brydninger mellem anarkistiske-syndikalistiske strømninger, socialdemokratiets reformisme og samarbejdspolitik og det kommunistiske partis revolutionære holdninger. På trods af disse forskelligheder lykkedes det alligevel at skabe et konstruktivt samarbejde mellem disse tre hovedstrømninger i fagbevægelsen i Randers.-

- Arbejdskøberne indledte 1922 med at sende en krigserklæring til fagbevægelsen i form af lockout- varsler, med mindre man accepterede lønnedgang og længere arbejdstid. Som forventeligt, med den generelle udvikling i Socialdemokratiet og fagforeningens top, blev man bløde i knæene over krigserklæringen. -

-Med undtagelse af arbejdsmændenes formand M.C. Lyngsie var man parate til at gå ind på kravene. - - - Det skabte naturligvis stor harme og utilfredshed overalt i landet. Arbejderne var rasende over fagbevægelsens lederes kapitulation og arbejdskøbernes ublu krav. Viljen til at tage kampen op var der og derfor handlede det om at organisere kampen så flest muligt støttede kravet om generalstrejke. -

- Den 17. marts 1922 var bægeret fuldt i Randers. Et fragtskib i Randers havn forsøgte at losse såsæd til bønderne på Viborg-kanten under politibeskyttelse. Det fik hundredvis af havnearbejdere, arbejdsløse og sympatisører til at gå i aktion. - Stemningen var ophidset og pludseligt skete det helt uventede, at en jernbanevogn af mærkelige grunde satte sig i bevægelse og trillede med voksende fart ned mod politiafspærringen. Betjente og skruebrækkere sprang for livet, og landgangsbroen til skibet blev fuldstændig smadret ved kollisionen.-

- Det blev signalet til en kamp, hvor arbejdere på den ene side og politi og dragoner på den anden side mødtes i et regulært slag. - Arbejderne var bevæbnet med ålejern og stokke, medens politiet med politimester Aage Seidenfaden i spidsen svingende med en pistol anførte ordensmagten. Men det bekom ikke dragonernes heste vel at se den skov af ålejern og træstokke, der kom imod dem - de stejlede og gjorde omkring. -

- I bogen præsenteres vi for vigtige begivenheder, der skete de forskellige datoer, de 28 dage, som konflikten varede. - - Generalstrejken erklæres officielt lørdag 18. marts 1922, samme dag erklærer politimester Aage Seidenfaden Randers i undtagelsestilstand. Søndag 19. marts arresteres en lang række lokale arbejdere og medlem af DKP´s ledelse, Thøger Thøgersen, der var draget til Randers, anholdes også, på trods af, at vi i Danmark har ytringsfrihed og forsamlingsfrihed. - Men det gælder vist ikke for alle. -

- Justitsminister Svenning Rytter (Venstre) modtager et kompagni officerselever, der med opplantede bajonetter marcherer gennem gaderne. Politimesteren råder nu over en styrke på 235 svært bevæbnede soldater. - - - Efter nogle dage med tiltagende uro afsluttes en landsomfattende konflikt med et forlig, der skal træde i kraft 10. april. Arbejderne har tabt. De skal gå 15 % ned i løn. 8 timers arbejdsdag bevares dog. -

- Randers byråd nægter at genantage funktionærer ved de kommunale værker, der har deltaget i generalstrejken. Alle stillinger opslås. 1/3 bliver ikke genansat. De var for fagligt aktive. 2/3 bliver genansat, men mister deres anciennitet. - - - Der var stor splittelse i fagbevægelsen omkring generalstrejken. 5. april : Socialdemokraten, Dagbladet, der udkom i København, nægter at trykke en opfordring til landets øvrige arbejdere om at støtte generalstrejken i Randers. ”Længe leve ytringsfriheden”.

- Formanden for De Samvirkende Fagforbund (datidens LO) C.F. Madsen hævder : ”Det er kommunisternes og syndikalisternes værk” . Så meget for ”sammenholdet” i fagbevægelsen ! -

*

- Epilog -

Dette er en historisk bog. Ja, men samtidig er det ting, som også er sket lige siden. Ja, det sker den dag i dag. Vi ved jo, at pensionsalderen er sat op. Efterlønnen er blevet forringet. Folk kan, stadig ikke, udtrykke sig helt frit. Selv om det er en hævdbunden ret. Noget vi hører om i tide og navnlig i utide. (Tag folk, der demonstrerer for Tibet, som et eksempel). Flere faggrupper er blevet frataget deres før betalte frokostpause. Mon direktører og ledere ikke kan spise i fred og ro. Betalt ?. Jeg har læst, at KL ved de kommende overenskomstforhandlinger vil kræve, at pædagoger skal gå ned i løn. Vi må håbe at de faglige organisationer er stærke og siger klart NEJ. Kommunaldirektører skal sikkert ikke gå ned. Sikkert op – hvis de kan får det gennemført.

-Ja, sådan er der så meget. Der er forskel på folk i vort demokratiske Danmark.

- Partierne på venstrefløjen er ikke gode til at samarbejde – Dengang som nu. Suk. -

- Med Venlig Hilsen Jørn Rudolph, Frederiksberg

af Guillaume Musso
[5.00]

Overraskende!

af Bogdalen | 05/01/2018

Åhhh, JA tak!!! Endelig en bog, der sparker sig vej ind hos mig. TAK! Så kort kan det siges!

Den 38-årige Alice Schäfer, der til daglig arbejder som kriminalbetjent i Paris, vågner omtumlet op på en bænk i Central Park i New York. Det sidste hun husker, er at hun aftenen før var i veninders hyggelige selskab.......i Paris! Hun husker intet andet. Hvordan bliver man fragtet knap 6000 kilometer uden at kunne erindre det? For at gøre historien endnu mere mærkværdig vågner hun op på en bænk lænket sammen med en mand, hun aldrig har mødt før - den jævnaldrende Gabriel Keyne, der aftenen forinden underholdt på en jazzbar...... i Irland. Han er lige så uforstående, som Alice overfor, hvordan han er havnet i New York uden at kunne huske noget. Sammen beslutter de sig for at finde ud af, hvad der er sket forud for deres opvågnen på bænken.

Guillaume Musso er Frankrigs bedst sælgende forfatter for 5. år i træk og "Central Park" er hans anden bog oversat til dansk – den første bog på dansk hedder "opkald fra en engel" og har du ikke allerede læst den, så har du hermed min varmeste anbefaling til at gøre netop det. I Guillaume Mussos hjemland, Frankrig, har han udgivet 13 bøger, hvoraf de alle har ligget på de franske bestsellerlister – sikkert ganske velfortjent.

Jeg var bestemt begejstret for Guillaume Mussos første oversættelse til dansk - "opkald fra en engel" - og har derfor glædet mig rigtig meget til at få fingrene i "Central Park". Bogen har befundet sig i min TRB (to-read-bunke) igennem længere tid og jeg har med jævne mellemrum kastet lange blikke efter den og har været nærmest nervøs ved tanken om at skulle fortære den. Jeg er til stadighed en sucker efter fransk litteratur <3 og jeg ønskede virkelig at blive betaget af bogen. Det har været en tung december måned på bogbefalingsfronten. Jeg har læst en ret så nævneværdig mængde bøger, som jeg, af den ene eller den anden grund, havde set frem til og måske endda ligefrem talt ned til. Og alle som én har de skuffet mig på hver deres underfundige måde - bøger som jeg havde glædet mig til og bøger, som lå i bunken sammen med "Central Park". Der har endda været bøger, som jeg helt har undladt at anmelde, fordi jeg ikke har orket flere lunkne ord fra min side. Jeg VIL forføres OG betages OG overraskes! Og hvordan gik det så med Guillaume Musso og "Central Park"?!

Jo, det skal jeg med glæde afsløre; "Central Park" er en usædvanlig og meget original fortælling. Den er svær at sætte i bås med andre bøger og minder på ingen måde om noget, jeg tidligere har læst. Hver gang jeg tror, at nu har jeg regnet plottet ud og fået styr på de løse ender, så vender skuden og historien tager en ny drejning på en elegant måde – jeg elskede (også) den del! Intet er tilsyneladende helt, hvad det giver sig ud for at være.

Guillaume Musso har valgt at indlede samtlige af de mange korte kapitler med hver sit smukke citat udtalt af diverse kendte personer. Det er i dén grad guf for en citatelsker som mig og en foræring, som jeg sætter stor pris på. Fx indledes første kapitel med mit absolutte yndlingscitat af Stephen King;

"Jeg tror, at der i ethvert menneske befinder sig et andet menneske. En ukendt, en medsammensvoren, en listig satan."

Sproget er flydende og synes velkendt og siderne vender nærmest sig selv. Persongalleriet er troværdigt og bundsolidt og der er intet i bogen hverken sprogligt eller i handlingen, der generer mit øje og jeg var bare helt grundlæggende glad, glad, GLAD under hele læsningen.

Selvom "Central Park" har klædt sig på til at blive præsenteret som en spændingsroman og i dén grad også fortjener at blive behandlet som én, så er der til tider et nærmest poetisk sprog i bogen;

"Der findes sjældne øjeblikke i tilværelsen, hvor en dør åbnes, og livet byder på et møde, som man havde opgivet at tro på. Et møde med et menneske, der accepterer én, som man er, som accepterer hele ens jeg, som gætter sig til og giver plads for ens modsigelser, angst, følelser, vrede, strømmen af dunkelt søle, som løber rundt i ens hoved. Og som beroliger en. Som rækker en et spejl, som man ikke længere er bange for at se sig selv i........."

(Jeg kan kun med slet skjult rødmen drømme om, hvordan ovenstående og nedenstående citat må have set ud på fransk!)

"Der er øjeblikke i tilværelsen, hvor en dør åbnes, og hvor ens liv river sig løs i lyset. Sjældne øjeblikke, hvor noget løsnes inde i en. Man svæver i vægtløs tilstand, man suser af sted uden radar. Ens valg bliver så indlysende, spørgsmål erstattes af svar, angsten viger for kærligheden. Man skal have oplevet sådanne øjeblikke. De varer sjældent længe."

De nærmest poetiske pletvise sprogperler i bogen blandet med fart og spænding fungerede sindssygt godt for mig. Jeg er begejstret og har svært ved at få armene ned igen. Efter adskillige skuffelser gennem de seneste ugers bogbekendtskaber er jeg i dag en glad læser. JA TAK!

Guillaume Musso, dér fik du mig - dén havde jeg ikke set komme! Fantastisk! Efter at have bevæget mig på 4 flotte og velfortjente stjerner under de første 2/3 af bogen, har slutningen efterladt mig med et kompromisløst krav om at sende "Central Park" videre med fulde 5 stjerner. Ganske velfortjent!

Jeg anbefaler den til alle, der måtte ønske at lytte og selvfølgelig også til dem, der er ganske ligeglade med mine bogbefalinger :-) høre skal de – for deres eget bedste!

af Linda Victoria
199,95 kr.
[5.00]

Rør mig er rigtig god

af Lone H | 05/01/2018

Rør mig er rigtig god underholdning. Meget overraskende og anderledes handling, en erotisk psykologisk krimi - grænseoverskridende og shockerende til tider – grusom men også rørende, spændende og fængslende etc. Personbeskrivelserne var spot on med stor psykologisk indsigt, jeg grinede lidt, sådan nogle har man da mødt  :-) hist og her. Rør mig er tit sammenlignet med Fifty Shades, men jeg synes den er langt mere nuanceret og med meget mere handling. Nu er det spændende, hvordan bog 2 er.

Sider