Beskrivelse

Forlaget skriver:

Opdragelse, dannelse og uddannelse. Livslang læring og kompetenceudvikling. Den pædagogiske retorik breder sig langt ud over skolen og uddannelsessystemet. Vi taler om læreplaner for de yngste, om læring i arbejds- og fritidslivet og om omskoling og opkvalificering af de ufaglærte og de ældre. Uddannelse er blevet et eksistensvilkår.

 
 

Det er nyt - og så alligevel ikke. For alle samfund opdrager og underviser den opvoksende generation. Det gør de, fordi samfundets egentlige livsnerve er medlemmernes egenskaber og kundskaber. Men ikke alle samfund griber sagen an på samme måde. Gennem historien har forskellige pædagogiske ideer gjort sig gældende. Ideerne er ikke vilkårlige og tilfældige, men opstår i tæt samspil med de grundlæggende problemer og specifikke udfordringer, som et samfund står over for i en bestemt historisk epoke. 

 
 

Pædagogikkens idehistorie er en samlet fremstilling af centrale ideer, institutioner og professioner fra antikken til i dag. Bogens forfattere lægger særlig vægt på de ideer, der har haft betydning i dansk sammenhæng gennem de seneste 500 år, og beskriver også nogle af de lange linjer og gennemgående temaer i pædagogikkens idehistorie.

    • Sideantal
      524
    • Udgivelsesår
    • Udgave
      1
    • Oplag
      1
    • Forlag
      Aarhus Universitetsforlag
    • Originalsprog
      Dansk
    • Sprog
      Dansk
    • Indbinding
      Indbundet
    • ISBN/EAN
      9788779347069 / 9788779347069

Om forfatteren

Ove Korsgaard

Ove Korsgaard er født 1942. Han er læreruddannet 1970. Desuden var han ansat på Gerlev Idrætshøjskole 1970-91 og forstander fra 1974. Korsgaard er har været forstander på Den frie Lærerskole 1991-93, derefter forsker ved Nordens Fokkelige Akademi, Odense Universitet og fra 1996 Danmarks...

Se forfatterprofil

Varen blev lagt i din kurv