af Alaa al-Aswany
299,95 kr.
[1.00]

Anmeldelse: Alaa Al-Aswanys nye roman 'Jeg løb mod Nilen

af moheygharib@hotmail.com | 23/10/2019

Dette er fjerde, men ikke sidste gang, at København i November 2019 er vært for romanforfatter dr. Alaa Al Aswany. Han er her for, at signere sin nye roman "Jeg løb mod Nilen" (originaltitel "Republik som om.") Jeg kender ikke grunden til, at Aswany har valgt en så anderledes titel på dansk, udover at den bestemt er attraktiv og anderledes. Måske ville Al Aswany åbne op for nogle af metaforerne, såsom, at løbe efter hjælp, en strømning af vand, symbolet på Nilen, evigheden og håbet.

Jeg tror, at Aswany med denne roman har valgt det bedste tidspunkt til at gennemgå denne dokumentariske præsentation af begivenhederne under 25. januar-revolutionen. Efter otte år var det åbenlyst, at etablering af det militære – og gamle - regime uden tvivl havde til hensigt at udslette denne populære revolution. Som en sammensværgelse, der var vævet af forrædere mod Egypten.

Igen har blødheden i romanens sprog, den nøjagtige beskrivelse af karaktererne og det passende skift mellem aktørerne, bidraget til spændingen ved romanen og til en succesrig oversættelse til det danske sprog. Et sprog, der er vanskeligt og ikke så rigt på ord som arabisk, udover de kulturelle forskelle.

Igen var Aswany i stand til at bryde frygtbarrieren ved at skrive om særlige tabubelagte emner og var i stand til at tackle spørgsmål om sex og køn i samme enkelhed som andre sociale emner. Emner hvor han var i stand til at lokke læseren til, frivilligt, at lade ham klæde sig ud for sig selv og for samfundet uden forlegenhed.

Aswany bringer tankerne hen mod den afdøde danske romanforfatter "Leif Panduro" ved at behandle emnet køn, og i hans evne til at give læseren den samme nøjagtighed og kunstneriske værdi i opfølgningskaraktererne i hans romaner ved at trænge frit ind i læseren. Han er også tilfældigvis tandlæge af uddannelse, men var til mere end 30 år efter  Panduro. I modsætning til hans romaner Automobile Club (2014 ) og Chicago (2008), hvor seksualitet og pornografiske detaljer var overvældende, er han i denne roman i imidlertid i stand til at henlede læseren opmærksomhed helt fra begyndelsen. På de forældede traditioner og korruption af herskerne, politisk dødvande, politisk tyranni, falsk religion og undertrykkelse af folket, og derefter beskrive seksuelle holdninger og pornografiske detaljer i baggrunden, uden at det overskygger indholdet.

Aswany var i stand til at hverve romanens karakterer på hans vegne for at beskrive mange detaljer i spørgsmålene om sociale, psykologiske og politiske transformationer, der fandt sted i det egyptiske samfund. Og med nøjagtige detaljer om den virkelighed, der førte til revolutionen den 25. januar, scener vi alle så i den periode.

Romanens karakterer som general Alwany,  ingeniør Ashraf, Asma, Akram, Khalid, Norhan og andre, er personligheder der findes i samfundet i alle dets detaljer. Karakteren af chaufføren Madni og Zanaty er legemliggørelsen af et bredt segment af samfundet og ikke kun blandt de fattige, beskrevet som afhængighed,  ydmygelse, accept af hvad der er givet, smiger for overlevelsen, og så videre. Aswany var i stand til at præsentere disse virkelige problemer med al dens grusomhed og privatliv og er i et konstant forsøg på at lade læseren læse mellem linjerne, at frivillig gå i dialog med sig selv.

Romanen er uden tvivl en vigtig og faktuel dokumentation af alle detaljer omkring begivenhederne under revolutionen den 25. januar 2011, den  revolutionen, der greb og rystede Egypten til den dag i dag.

Populariten i Vesten og I Danmark af denne type roman, skyldes måske ønsket om at åbne for den arabiske kultur generelt. Eller at tilskynde til ytringsfrihed, men mere sandsynligt er nysgerrigheden for at kende det seksuelle råb og dets motiver - især i mellemøstlige og islamiske samfund.

Mohey Eldin Gharib Civilingeniør og Forfatter

Anmeldelse på Arabisk af Den kongelige egyptiske automobilklub 2014 https://alhouria.com/2747/aswani/ Anmeldelse på Arabisk af Chicago 2008 http://www.arabtimes.com/portal/article_display.cfm… Forfatter Leif Panduro https://egydan.files.wordpress.com/2011/10/lief-pandoro4.pdf

af Alaa al-Aswany
299,95 kr.
[1.00]