af Bjarne Reuter
349,95 kr.
[5.00]

”Bogen” – kulturkristnes og konfirmanders bedste Bibel

af Bogmagasinet | 31/05/2013

I efteråret 2012 udkom Bjarne Reuters genfortælling af Biblen. Bjarne Reuter giver sprogligt liv til 60 af Gamle og Nye Testamentes vigtigste fortællinger. Som læser flyver du gennem 300 sider, som om det var en god roman, hvor du oplever Gud udvikle sig fra et uberegneligt og hævngerrigt magt-væsen til en barmhjertig og tilgivende Far. Muligheden for at suse gennem Biblens historier åbner endvidere øjnene for sammenhænge. For eksempel oplever vi i fortællingen om Babelstårnet fra Gamle Testamente, at Gud fratager menneskene det fælles sprog, da de vil misbruge kompetencen til at sætte sig i Guds sted. Men vi oplever også fra Nye Testamente, at Gud ved Pinsefesten giver det fælles sprog tilbage, så kommunikationen kan tjene Guds ærinde ved at sprede budskab om næstekærlighed.

Bjarne Reuter har ikke skrevet forord til sine genfortællinger, så vi får hverken oplyst, hvordan fortællingerne er udvalgt eller hvad Reuters religiøse ståsted er. Reuter har dog valgt at indlede fortællingerne fra de to testamenter med personlige kommentarer. Ved indledningen til Det Gamle Testamentes fortællinger, beskriver Reuter den eksistentielle undren over livets og dødens mysterier under augustnattens stjerner. Ved indledningen til Det Ny Testamente får vi anekdoten om en lille dreng, som Reuter har med i kirke. Drengen er forbavset over at se Jesus på korset og har brug for at få fortalt en af vores kulturs bærende historier. I Bogen bearbejder Reuter netop livet og dødens mysterier gennem de store fortællinger samt giver os mulighed for at få vores kulturkristne ballast i orden. Religiøs forkyndelse lader Reuter andre om – og det er helt befriende.

Bogen – Bibelen genfortalt af Bjarne Reuter er kulturkristnes og konfirmanders bedste Bibel. Som ungt menneske i Danmark får du medrivende læsning og viden om din kulturs baggrund. Du erkender måske også, at hverken Gud eller fædre kan ordne verden for dig, men til gengæld altid være med dig i livets gang. Bogen forkynder altså alligevel: tro på livet og mod på tilværelsen.

Iben Lenler-Eriksen