af Andrzej Sapkowski
129,95 kr.
[5.00]

Den allerførste Witcher bog

af Marlene | 16/07/2017

The Last Wish er endnu en bog jeg har villet læse i årevis. Andrzej Sapkowski hedder den polske forfatter og han skrev hele Witcher sagaen (7 bøger!) helt tilbage i 1990erne. Først i 2007 udkom den her bog på engelsk - samme år som det første Witcher spil udkom til pc. Og så gik det stærkt! Der er udkommet 2 spil mere og alle bøgerne er blevet oversat. Jeg har spillet alle tre spil og hvis jeg kunne spille hujende med hænderne over hovedet, så gjorde jeg det. De er simpelthen fantastiske. Det polske firma, som laver spillene hedder CD Projekt Red og de har fuldstændig fanget universet og karaktererne fra Sapkowskis Witcher verden.

Jeg er ellevild med den første bog The Last Wish, som egentlig består af en sammenhængende historie med små "quest historier" flettet ind. Det fungerer rigtig fint og man får en god fornemmelse af nogle af de mennesker og forskellige monstre der er i universet. Der er også en del politik og meget omkring moral, hvilket også er en stor del af Witcher spillene.

Nå, men hvad er det så for en verden og hvad er en witcher? Det er en verden fyldt med magi og monstre, troldmænd og troldkvinder, konger og adelsfolk. Witchers er mutanter. Som børn får de nogle magiske urter. Dem, der overlever får magiske kræfter og de kan udholde nogle meget stærke alkemiske drikke, der forstærker deres sanser. De er sterile og har fået trænet alle følelser væk og de har altid to sværd med sig - et i sølv og et i jern (til monstre eller mennesker). Folk hader dem som pesten, men de er lidt et nødvendigt onde, da de bekæmper monstrene, der hærger landet. De rejser rundt på må og få og tager monster opgaver for at tjene penge. Vores hovedperson (både i spillet og i bøgerne) hedder Geralt og det er hans historie vi følger på godt og ondt.

Der er masser af humor i bogen og jeg var særligt glad for Sapkowskis brug af gamle eventyr - gjort lidt mere dystre.