af Camilla Läckberg , Cam...
199,00 kr.
[5.00]

En krimi med meget på hjerte!

For 30 år siden forsvandt 4-årige Stella og blev senere fundet myrdet. To teenagepiger erkender sig i første omgang skyldige i mordet, men trækker sidenhen deres tilståelse tilbage – men ingen tror dem.

Nu 30 år senere forsvinder en pige på samme alder fra den samme gård, som Stella forsvandt fra 30 år tidligere – er der en sammenhæng? Og hvad med de nyankomne syriske flygtninge, har det noget med dem at gøre?

Som vi er vant til fra de øvrige bøger om Erika Falck og Fjällbacka, er der en forhistorie, som bliver fortalt sideløbende med fortællingen om nutiden. I denne bog er der hele 3 tidsforløb, der skal flettes sammen: (1) nutiden hvor den lille pige Nea er forsvundet og hvor vi også bliver præsenteret for andre problematikker og sidehistorier. (2) Sagen om Stella 30 år tidligere og så (3) den gribende fortælling om Elin, der levede i 1600-tallet.

Camilla Läckberg behøver, for de flestes vedkommende, ikke yderligere præsentation. For de læsere, som, af én eller anden uforklarlig årsag, endnu ikke har stiftet bekendtskab med den svenske forfatter, kan jeg glæde jer med, at dette er den 10. bog i serien om forfatteren Erica Falck og hendes mand, politibetjenten, Patrik Hedström - så det er bare om at gå i gang fra en ende af!

Serien foregår i Camilla Läckbergs hjemby Fjällbacka og selvom byen og området omkring byen har en størrelse, der bevirker, at "næsten-alle kender næsten-alle", har der indtil videre været ondskab og forbrydelser nok til at skrive 10 fremragende krimier. Bøgerne har hver deres afsluttende sag, der gør, at de som udgangspunkt kan læses som alenestående krimier, men karakterudviklingen, der sker mellem de forskellige gennemgående personer – fx Erica, Patrik, Anna og de ansatte på politistationen, fylder en del i bøgerne og det er derfor en fordel enten at have fulgt med Erica gennem bøgerne eller læne sig tilbage og gå ombord i den første bog - "isprinsessen".

Selvom det efterhånden er et par år siden den 9. bog i serien ("løvetæmmeren") udkom og jeg derfor selvsagt har læst mange forskellige bøger i mellemtiden, var jeg ret hurtig sendt tilbage til stemningen i Fjällbacka og personerne deri. Det er et meget stærkt persongalleri, der går igen i Läckbergs bøger, så jeg havde ingen problemer overhovedet med at huske de forskellige personer fra hinanden og hvad deres individuelle historie er.

Forud for bogen havde jeg bemærket, at et af de kritikpunkter, der blev fremhævet var, at persongalleriet i "Heksen" efter sigende skulle være meget forvirrende og besværligt at holde styr på. Så jeg forberedte mig med papir og kuglepen og skrev de karakterer ned, jeg mødte i historien og hvilke relationer de havde til hinanden og historien, og så brugte jeg det som bogmærke under læsningen. Jeg ved ikke, om det var derfor, at jeg på intet tidspunkt oplevede forvirring omkring personer og handling – jeg synes tværtimod, at personer og handling hang virkelig godt sammen og fandt det store persongalleri meget spændende og med stor relevans.

De mange skift i fortæller og tidsperiode fungerer rigtig fint og er et spændende kendetegn ved forfatterens skrivestil. Jeg bliver, som læser, hele tiden holdt til ilden og sluppet på kanten af sofaen, hvor det oftest er allermest spændende, for at blive taget med videre i et andet spor.

"Heksen" har meget på hjerte og selvom bogen er en typisk femi-krimi med høj underholdningsværdi, så formår Läckberg alligevel at involvere nogle ret væsentlige og nutidige samfundsproblematikker i historien. Jeg møder undervejs i fortællingen nogle meget velsmurte pointer og synspunkter til nogle yderst aktuelle politiske- og samfundsmæssige problematikker. Det fungerer rigtig godt og viser, hvad litteraturen også kan bruges til. Jeg elsker en forfatter med andet end underholdning på hjerte.

Camilla Läckberg har, med "Heksen", skrevet en blændende historie. Jeg har fulgt med i hendes forfatterskab, siden hun udgav "isprinsessen" for mere end 10 år siden og har været virkelig godt underholdt i samtlige bøger. Min tanke ved de senere udgivelser har oftest været: "kan hun blive ved?" "Er der flere historier at fortælle om forbrydelserne i Fjällbacka?" Det korte svar må være: JA! Hun kan tydeligvis blive ved og der er tydeligvis stadig kød på historierne.

Som det sikkert har skinnet igennem, kunne jeg rigtig godt lide "Heksen" - jeg var, lidt overraskende, især fanget af baghistorien om Elin i 1600-tallet og greb flere gange mig selv i at ønske at læse mere om hende og hendes historie. Den øvrige fortælling, om opklaringen af den 4-årige Neas forsvinden, er en yderst spændende krimifortælling med et gedigent plot, hvor jeg flere gange undervejs endelig tror at jeg har regnet det ud, for at opdage, at det har jeg så langtfra. Camilla Läckberg er mester i at udlægge spor undervejs i fortællingen, så afsløringen bliver troværdig og spændingen fastholdt hele vejen igennem. Da der mangler ca 100 sider, begynder jeg at lægge bogen fra mig og liste lidt rundt om den – ikke fordi jeg taber interessen - så langt fra! Men fordi jeg vil udsætte det uundgåelige - nemlig afsløringen, slutningen og et farvel til bogen.

Mit eneste kritikpunkt til "Heksen" og Camilla Läckberg er chefen på politistationen, Mellberg, og beskrivelsen af ham. Min helt personlige holdning er; at hans karakter er alt for overspillet til at være bare i nærheden af realistisk, hvilket kommer til at irritere mig under læsningen. Jeg tænker, at man sagtens kan lave en "træls-chef-type" uden at overspille karakteren så meget, at det bliver utroværdig.

På trods af dette er der så meget andet godt at sige om "Heksen", at mit samlede indtryk på ingen måde kan være andet end 5 stjerner ud af 5. Camilla Läckberg har leveret en betagende femi-krimi, når de er allerbedst og jeg glæder mig til at læse de næste bøger fra hende.