af Julie Skals, Ann-Alici...
99,95 kr.
[4.00]

Husmorguide for ham og hende

af Bogmagasinet | 17/01/2013

Et rent hjem er et rart hjem. Det er mottoet i den nye husmoderguide "Hold da helt hus! - De bedste husmodertips til en renere og lettere hverdag", forfattet af to ganske unge husmødre. Begge er de fra Vestjylland og vokset op ”langt ude på landet”, ligesom de i forordet bemærker, at de har arbejdet i Kongehuset. Det må åbenbart være synonym med en helt særlig flair for husførelse, som jeg ikke tidligere har hørt fremhævet.

Men der er nu nok noget om snakken. At der er meget at vinde ved at gøre tingene på den gammeldaws måde, enkelt og uden en bunke specielle rengøringsmidler til hvert deres formål. De to forfattere Ann-Alicia Thunbo Ilskov og Julie Skals slår da også på tromme for, at hverdagen bliver meget nemmere, hvis vi har styr på, hvad der skal gøres og sørger for at holde rent hver dag - og ikke bare gemmer rengøringen til en enkelt lørdag hver weekend. Med andre ord skal vi tage problemerne i opløbet og fjerne pletten på tøjet straks – på den rigtige måde – i stedet for at vente til efter fem vaske.

"Hold da helt hus!" er en all around husholdningsbibel med lidt af det hele! Her er ikke gået i dybden med nogle af de overordnede emner, men derimod givet en udmærket række tips og tricks, der kan gøre hverdagen markant lettere.

Efter en ultra kort introduktion til emnet rengøring suser vi igennem hjemmets rum: Køkkenet, Badeværelset, Stuen, Soveværelset, Børneværelset og Vaskekælderen. Under hvert rum giver de to forfattere deres bud på, hvordan pasning og plejning af det pågældende rum varetages bedst muligt. Derpå følger kapitlerne Pletfjerning, Mellem kælder & Kvist, Personlig pleje, Førstehjælp i hjemmet, Terrassen og De hjulbenede, der dækker over familiens transportmidler. Forfatterne afslutter med at gennemgå deres favoritremedier i kapitlet Vi elsker! Allerbagerst findes en opslagsdel Værd at vide ,der fortæller om de forskellige ting bogen nævner.

Grundighed er en dyd har vi lært. Ingen tvivl om at de to forfattere har bestræbt sig på at være særdeles grundige i deres gennemgang af hjemmet og struktur af bogens mange kapitler. Dem er der mange af. Lidt for mange! Jeg kunne have ønsket at de to forfattere havde valgt færre emner, og i stedet var gået mere i dybden med hvert kapitel. I forordet skriver Ann-Alicia Thunbo Ilskov og Julie Skals nok så rigtigt, at det at holde hus hensigtsmæssigt og praktisk handler om know-how. Den meste af denne know-how får vi fra vores ældre familiemedlemmer, der er de virkelige eksperter. Al den viden er implicit, og med bogen vil de to unge husmødre sætte ord på det usagte vidensgods. Ærgerligt nok for det gode projekt slår de to forfattere for stor brød op og snubler inden målstregen. Der ér utallige gode råd, men der er ikke godt nok når en bog skriver, at man skal stille rengøringsmidlerne hvor de skal bruges, og som eksempel foreslår, at man laver et lille rengøringsskab i badeværelset med de mest nødvendige ting. Der skal naturligvis stå, at det skal være udenfor børns rækkevidde! Bogen kunne også med fordel fokusere mere på miljø og klimavenlig husholdning, selvom der er fine takter. Jeg savner også en oversigtsplan over rengøring og husholdning i løbet af en uge, måned og et år. Med en fornem idé og en okay udførsel lander resultatet af dette forårstjek af "Hold da helt hus!" på middel med lille pil op.

Nønne Lønne Votborg