Beskrivelse

Forlaget skriver:

Opdragelse, dannelseog uddannelse. Livslang lring og kompetenceudvikling. Den pdagogiske retorik breder sig langt ud over skolen og uddannelsessystemet. Vi taler om lreplaner for de yngste, om lring i arbejds- og fritidslivet og om omskoling og opkvalificering af de ufaglrte og de ldre. Uddannelse er blevet et eksistensvilkr.

Det ernyt - og salligevel ikke. For alle samfundopdrager og underviserden opvoksende generation. Det gr de, fordisamfundets egentlige livsnerve er medlemmernes egenskaber og kundskaber.Men ikke alle samfund griber sagen anp samme mde. Gennem historien harforskellige pdagogiske ideergjort sig gldende. Ideerneer ikke vilkrlige og tilfldige, men opstr i tt samspil med de grundlggende problemer og specifikke udfordringer, som et samfund str over for i en bestemt historisk epoke.

Pdagogikkens idehistorieer en samlet fremstilling af centrale ideer, institutioner og professioner fra antikken til i dag. Bogens forfattere lgger srlig vgt p de ideer, der har haft betydning i dansk sammenhng gennem de seneste 500 r, og beskriver ogs nogle af de lange linjer og gennemgende temaer i pdagogikkens idehistorie.

    • Sideantal
      524
    • Udgivelsesår
    • Udgave
      1
    • Oplag
      1
    • Forlag
      Aarhus Universitetsforlag
    • Originalsprog
      Dansk
    • Sprog
      Dansk
    • Indbinding
      Indbundet
    • ISBN/EAN
      9788779347069 / 9788779347069

Om forfatteren

Ove Korsgaard

Ove Korsgaard er født 1942. Han er læreruddannet 1970. Desuden var han ansat på Gerlev Idrætshøjskole 1970-91 og forstander fra 1974. Korsgaard er har været forstander på Den frie Lærerskole 1991-93, derefter forsker ved Nordens Fokkelige Akademi, Odense Universitet og fra 1996 Danmarks...

Se forfatterprofil

Varen blev lagt i din kurv