Brugte skoletasker hjælper børn til et bedre liv på nettet

København, 5. juli 2019

Brugte skoletasker hjælper børn til et bedre liv på nettet

Arnold Busck og Red Barnet samler igen i år brugte skoletasker ind. Salget af skoletaskerne er blandt andet med til at støtte Red Barnets arbejde med at bekæmpe digitale krænkelser og mobning på nettet.

Hos boghandlerkæden Arnold Busck kan man for tredje år i træk aflevere brugte skoletasker, som derefter sælges i Red Barnets børnegenbrugsbutikker rundt om i landet. Pengene fra salget af de indsamlede tasker går i år blandt andet til Red Barnets arbejde for at sikre, at børn trives på nettet. Det gør organisationen eksempelvis med rådgivningstjenesten SletDet, hvor børn kan henvende sig, hvis de har delt eller har fået delt krænkende billeder og videoer på nettet, og med materialer til folkeskoleklasser om digital mobning og trivsel.

Man kan fra i dag aflevere sin brugte skoletaske i Arnold Busck-butikker, som giver tasken videre til en af Red Barnets 20 børnegenbrugsbutikker. I Red Barnets butikker kan familier, der ikke har råd eller overskud til at investere i de nyeste skoletasker, købe en af de brugte tasker til en rimelig pris og samtidig støtte Red Barnets arbejde.

Red Barnets generalsekretær, Johanne Schmidt-Nielsen, glæder sig over, at Arnold Busck igen i år har valgt at indsamle skoletasker til fordel for Red Barnets arbejde.

Børn i skolealderen lever i en digital verden. De har altid deres klassekammerater med på en mobil i lommen, og det giver masser af muligheder. Men der er desværre også skyggesider af unges brug af internettet, og mobning, deling af krænkende billeder, og udelukkelse af fællesskaber sker alt for tit. Derfor er jeg glad for, at vi for tredje sommer i træk samarbejder med Arnold Busck om at indsamle skoletasker, som vi kan sælge i vores butikker. Det bidrager til vores arbejde med at sikre, at børn og unge trives bedre på nettet, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

I dag er børn og unge ikke kun sammen i skolegården eller klasselokalet, men i klassens Snapchat- og Messenger-grupper, på Instagram og på andre sociale medier. Men med digitalisering og sociale mediers dominans følger stor usikkerhed for børn i skolealderen. Red Barnet fokuserer derfor på at bekæmpe mobning, digitale krænkelser, overgreb og en række andre ubehagelige oplevelser, som børn har på nettet. Det er blandt andet det arbejde, Arnold Buscks indsamling af skoletasker støtter.

Igen i år samler vi skoletasker ind til fordel for Red Barnet, for vi ved, at det er med til at gøre en forskel for Red Barnets arbejde med blandt andet at sikre, at børn trives på nettet. Samtidig har vi de seneste to år, hvor samarbejdet har kørt, i den grad mærket, at det er noget, vores kunder støtter op om, siger Helle Busck Fensvig, administrerende direktør for Arnold Busck.

Penalhuse fra Beckmann

Det kræver ikke kun en skoletaske, men også blyanter, blyantspidser, viskelæder og lineal, hvis man skal være klar til skolestart. Men der er heldigvis hjælp at hente. For hver taske, der indleveres, vil firmaet Beckmann donere et spritnyt penalhus fyldt med alt det, man som skolebarn har brug for. Man får derfor et Beckmann-penalhus med i købet, når man køber en brugt skoletaske i en af Red Barnets genbrugsbutikker.

Man kan aflevere brugte skoletasker hos Arnold Busck til og med mandag den 9. september, og taskerne med Beckmanns penalhuse vil løbende kunne købes i en af Red Barnets 20 BARN til BARN-genbrugsbutikker.

FAKTA

• Skoletasker kan afleveres i alle Arnold Buscks butikker indtil mandag den 9. september 2019
  • Sidste år samlede Arnold Busck og Red Barnet 1.698 skoletasker ind over hele landet

For yderligere oplysninger kontakt:

Communication Manager hos Arnold Busck, Susann Krebs – tlf.: 6037 0408 / mail: sk@arnoldbusck.dk

Pressemedarbejder i Red Barnet, Gudmund de Stordeur Baudinet – tlf.: 2189 2112 / mail: gds@redbarnet.dk

Arnold Busck A/S er Danmarks største og ældste kapitalkæde af boghandlere. Arnold Busck A/S åbnede sin første boghandel i 1896 i Pilestræde og flyttede få år efter til Købmagergade i København. Siden da er det blevet til i alt 31 Arnold Busck butikker fordelt på hovedstrøg og i butikscentre overalt i landet, specialbutikken i Torvehallerne med fokus på kogebøger, Arnold Busck Lab i København samt web-butikken arnoldbusck.dk. Arnold Busck A/S havde en samlet omsætning på 329 mio. kr. i regnskabsåret 2017/2018, et nettoresultat -2,1 mio. kr., en egenkapital ultimo regnskabsåret på 42 mio. kr. samt et gennemsnitligt antal fuldtidsansatte i samme periode på 228 personer.

Red Barnet arbejder i Danmark og flere end 120 andre lande. Red Barnet redder børns liv, beskytter og styrker dem. Red Barnet kæmper for børns rettigheder og er verdens førende uafhængige organisation for børn. Red Barnet er en demokratisk organisation, og har opbakning fra mere end 2.000 frivillige, der er organiseret i 60 lokalforeninger rundt om i Danmark. Red Barnet har 20 genbrugsbutikker, der ligger i Allerød, Fredericia, Frederikshavn, Frederiksberg, Hedensted, Hovedgård, Kolding, København Amager, København City, København Østerbro, Næstved, Odense, Randers, Ringkøbing, Roskilde, Rønne, Skanderborg, Tønder, Aalborg og Aarhus.

Varen blev lagt i din kurv